Lieve leden, vrijwilligers, liefhebbers en geïnteresseerden,
Begin deze maand vierden we onze zesde verjaardag! Ook de eerste verjaardag die we zowel online als offline hebben gevierd. Het afgelopen anderhalf jaar is zacht gezegd uitdagend geweest, maar heeft ons allemaal zeker een hoop gebracht als het gaat om de “online” ontwikkeling van de club.
Wat begon als een “laten we een feestje organiseren” idee bij de BBQ in het najaar van 2014, is van een eerste Private Play Sunday in februari 2015 uitgegroeid tot het tweede thuis dat we nu hebben in Fetish Club 78. In het afgelopen jaar is ons ledental wat gezakt (ook omdat verlengen of vernieuwen alleen in de club kan, wat vrij lastig is tijdens een lockdown) maar we zijn alweer rap terug op weg naar de 350 leden, en verwachten het jaar weer af te kunnen sluiten op 400.
“Groot geworden door klein te blijven” is een uitspraak die ik wel vaker heb gedaan. We zijn niet de plek voor iedereen, maar juist omdat we keuzes maken en actief deurbeleid kunnen voeren zijn we wel de plek waar onze leden zich veilig en goed kunnen voelen.
Samen blijven we werken aan die plek. Het organiseren van workshops, bijeenkomsten, lezingen, bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek en destigmatisering van BDSM. Als we terugkijken naar wat we samen hebben overwonnen moet dat tienjarig bestaan in 2025 wel goedkomen 😉
Ben je nog niet bij ons geweest? We hebben gemerkt dat onze ballotage aan de deur nog wel eens kan afschrikken (“Wat als ik voor niets kom?”). Twijfel je dan mag je altijd een berichtje sturen op onze Discord server en dan duiken we wanneer het uitkomt even de voicechat in om kennis te maken.
In deze update wil ik het onder meer hebben over ons deurbeleid (de “zwarte lijsten” discussie leeft nogal in de scene), over de noodzaak van het vinden van nieuwe vrijwilligers, en uiteraard krijgen jullie ook een financiële update.
Feestjes en workshops
Nog even in de herhaling: Deze maand zijn we nog alleen op de zaterdagen geopend van 19.00 uur tot 02.00 uur. Met ingang van komende maand gaan we weer terug naar twee openingsdagen en komt de vrijdag erbij van 20.00 uur tot 02.00 uur.
Voor de workshop van 23 oktober zoeken we nog invulling. Ken of ben jij iemand die graag kennis deelt? Neem even contact met ons op!
De komende tijd is er zowel online als offline weer veel te doen. Van bondageworkshop in de club tot online crossdressing AMA (Ask Me Anything). Benieuwd? Spiek vooral even in de lijst op ons profiel: https://fetlife.com/users/4909743
Deurbeleid
Het onderwerp deurbeleid, en dan met name het al dan niet hanteren van zwarte lijsten, is veelbesproken op Fetlife de laatste tijd. Veel vanuit het perspectief van organisatoren die op persoonlijke titel events organiseren, en ook komt de vraag “moet je je zwarte lijst delen” regelmatig voorbij.
Allereerst: Sfeer en veiligheid staan bij ons voorop. Aan de deur zeggen we liever een keer nee met het risico dat we een verkeerde inschatting maken, dan dat we bij twijfel mensen toelaten waarvan we niet positief zijn dat ze op de juiste plek zijn bij ons. Dat heeft zeker de eerste jaren op financieel vlak wel wat gevraagd van de club, maar is zeker goed geweest voor de sociale samenhang en de veiligheid zoals mensen die bij ons ervaren.
Dit maakt ook dat we in de club zelf relatief weinig problemen hebben. Iemand die niet binnen komt kan ook niet op de zwarte lijst komen, want daar zijn dan geen gegevens van. In de 6,5 jaar dat we organiseren zijn er slechts een vijftal leden geweest die we de toegang hebben ontzegd. Dit is een lijst die we niet mogen maar ook niet willen delen. Als vereniging zijn we natuurlijk gebonden aan privacywetgeving, maar ook is de inschatting die wij maken een menselijke inschatting. En waar mensen zijn worden fouten gemaakt.
Om op de zwarte lijst te komen hoef je geen regels te breken (maar dat helpt wel). Soms doen mensen alles goed volgens de letter, maar maakt houding en gedrag dat ze het gevoel van veiligheid dat wij koesteren aantasten voor anderen. Wat dat betreft werkt het niet anders dan aan de deur, behalve dat we dan daadwerkelijk het effect hebben gezien van het gedrag van iemand.
Een andere discussie die rond dit onderwerp speelt is het bij voorbaat weigeren van mensen wanneer er bekend is dat ze iets hebben misdaan. In de basis is ons beleid dat we niet oordelen over wat er buiten de club speelt, tenzij daar hard bewijs voor is. Onze ervaring is ook dat meldingen vaak komen van derden, en navraag bij de slachtoffers dan een heel ander verhaal laten zien. De reddertjescultuur in onze scene is heel giftig en er zijn veel mensen die graag voor het slachtoffer spreken in plaats van dat ze het slachtoffer aan het woord laten. Hier hebben we eerder over geschreven.
Nu zijn er natuurlijk altijd nuances, en daarom bekijken we altijd per geval wat volgens ons de juiste weg is. Maar daar is geen vast recept voor, en dat blijft mensenwerk. Het enige dat we daarin kunnen en moeten doen is communiceren.
Vrijwilligers
We hebben in de club veel vrijwilligers. Een deel daarvan is bijvoorbeeld host op specifieke dagen, of helpt mee met onderhoud door de week heen. Onmisbaar zijn ook de vrijwilligers die op vaste dagen aanwezig zijn. Zij vormen de basis waar elke planning mee rond komt. Op dat laatste gebied zoeken we nu versterking.
We hebben weliswaar een ruim team van gemotiveerde vrijwilligers, maar op de vrijdagen voorzien we dat we het lastig gaan krijgen qua vaste bezetting.
Voor de duidelijkheid, dan gaat het niet over hosten, maar echt één of meer vastgestelde vrijdagen per maand helpen met bar, rondleidingen, en wat er verder voorbij komt. Dat is dus echt een stukje commitment waarbij we erop rekenen dat mensen die dat toezeggen er ook zijn.
Onze voorkeur gaat uit naar het vinden van mensen die al langer lid zijn, zodat we ook weten dat iemand niet de maand erop weer weg is.
Als vrijwilliger krijg je geen vergoeding, maar uiteraard betaal je geen inkom en lidmaatschap. Verder zijn andere events die je bij ons bezoekt buiten de toegezegde dagen telkens ook vrij van inkom voor vrijwilligers, telkens een maand gerekend vanaf de laatste keer vrijwilligen.
Heb je interesse om het team te versterken? Stuur dan even een privébericht naar @KapiteinG.
Financiële zaken
Langzaam maar zeker klimmen we uit het dal, en zoals het nu loopt zullen we eind van dit jaar weer kunnen beginnen met het opbouwen van een buffer. Zoals we eerder hebben verteld zijn er wel wat achterstallige posten waar we een betalingsregeling op hebben getroffen, maar de steun van iedereen heeft de club echt de coronacrisis door getrokken.
Voor zover we kunnen zien is het “gat” dat we nog moeten overbruggen ongeveer 2.100 euro. Wanneer dit is gedicht (en we gewoon open mogen blijven zonder extra beperkingen) moeten we weer gezond en op eigen kracht verder kunnen. Dat zeg ik met een slag om de arm, want in de toekomst kijken lukt me nog steeds niet. Het klinkt misschien als een hoog bedrag, maar iedereen die al wat langer mee leest met onze updates zal weten dat dit nu echt voelt als licht aan het einde van de tunnel.
Naast donaties helpt het natuurlijk ook als we een nieuwe sponsor zouden vinden om de huidige op te volgen (het lopende sponsorcontract loopt na deze maand af). Heb je een bedrijf en wil je de club sponsoren (bedrag is bespreekbaar) dan horen we graag van je!
Wil je ons steunen? Doe dan een donatie via onderstaande bankgegevens:
IBAN: BE36 7350 2089 3481
ten name van: 78 VZW
te plaats: Ham
of via Paypal: https://www.paypal.com/donate?hosted_button_id=DTVWQ2T3ZSR6C
Wanneer je vragen hebt of op een andere manier wil en kan helpen, horen we graag van je!
Blijf veilig, gezond, en wees lief voor elkaar! Hopelijk zien we jullie snel op Discord en in de club!
Hartelijke groet namens alle vrijwilligers,
KapiteinG